USAHAWAN BANYAK AKAL

Archive for March 2009

Pagi tadi, semasa menjamu sarapan di restoran Pelita, saya bertembung dengan seorang kawan lama – Samad. Seingat saya, kali terakhir saya berjumpanya lebih kurang tiga tahun yang lalu, semasa Samad baharu memulakan syarikat hiasan dalamannya. Namun apabila saya bertanyakan khabar perniagaannya, raut wajahnya terus berubah. Rupanya Samad dan rakan kongsinya sudah tidak menegur sapa buat beberapa bulan kerana berselisih faham. Akibatnya, operasi perniagaan mereka terjejas teruk. Sehinggakan urusan-urusan pejabat yang rutin seperti membayar gaji pekerja juga turut terganggu. Kesemuanya disebabkan Samad dan rakan kongsinya (yang masing-masing berkongsi 50% hakmilik) tidak pernah menggariskan prosedur bertulis mengenai tugas dan tanggungjawab masing-masing. Menurut Samad, sekarang ini dia hanya menunggu masa sebelum perniagaannya itu ‘ditalqinkan’.

fighting20men20small2

Berkongsi perniagaan dengan seseorang individu (ataupun lebih) memang ada kelebihannya berbanding dengan mengusahakannya seorang diri. Sekurang-kurangnya, beban dan tanggungjawab boleh dipikul bersama. Walaubagaimanapun, setiap individu akan mempunyai hati budi yang berbeza. Kebarangkalian berlakunya perselisihan faham tetap ada. Jika anda tidak mengujudkan satu garis panduan betulis berkenaan perhubungan sesama rakan kongsi dari awal-awal lagi, tentunya sebarang perselisihan faham akan membawa padah.

Berikut adalah tiga tips untuk mengurangkan impak perselisihan faham di antara rakan-rakan kongsi ke atas urusan perniagaan anda:

  1. Seboleh-bolehnya pastikan salah seorang daripada rakan kongsi mempunyai hakmilik majoriti walaupun sedikit. Misalnya dalam keadaan di mana terdapat dua rakan kongsi: seorang memegang 51% dan seorang lagi 49%. Setidak-tidaknya, berikan salah seorang daripada rakan kongsi kuasa kata putus dalam hal-hal tertentu;
  2. Gariskan secara terperinci tugas dan tanggungjawab setiap seorang rakan kongsi dalam perniagaan tersebut:
  3. Gariskan prosedur apabila salah seorang atau lebih daripada rakan kongsi anda berhajat untuk melepaskan hakmiliknya.

Walaupun perselisihan faham masih boleh berlaku, kaedah-kaedah ini sekurang-kurangnya akan memastikan bahawa urusan perniagaan anda tidak terjejas teruk akibatnya.


March 2009
M T W T F S S
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031