USAHAWAN BANYAK AKAL

Lebih minat, lebih semangat

Posted on: 04/02/2009

watchingtvKalau nak tonton perlawanan bolasepak, pukul 3 atau 4 pagi pun kita sanggup bersengkang mata. Bukan itu saja. Boleh enjoy lagi semasa menonton. Sehinggakan tak perasan masa berlalu. Sedangkan pada hari-hari biasa, susah nak bangun pagi (bangun pergi bilik air ada lah…). Lagi-lagi kalau pagi tu hujan. Kenapa lah agaknya?

Semuanya kerana minat. Minat terhadap sesuatu, dengan otomatiknya memberikan kita semangat untuk melakukannya. Sebaliknya, kalau kita tak minat, malas rasanya untuk melakukannya. “Lecehlah, boringlah” dan macam-macam lagi alasan akan bermain di kepala kita.

Prinsip yang sama terpakai apabila anda menjadi seorang usahawan. Kalau anda meminati bidang yang anda ceburi, sehari suntuk pun tak pe. Rasa bersemangat sentiasa. Walau apa halangan sekalipun, anda akan berani menghadapinya. Ya lah…dah minat.

Saya pernah bertanya kepada beberapa rakan usahawan kenapa mereka memilih bidang yang mereka ceburi. Ada yang kata sebab minat. Ok lah tu. Tapi ada juga yang kata mereka memilih bidang itu setelah melihat orang lain melakukannya. Sayangnya ini bukan satu alasan yang baik. Orang lain yang mereka lihat berjaya tu, barangkali meminati bidang itu. Dia orang ni pula menceburi bidang itu, walaupun tak minat. Dan saya dapati, selalunya mereka-mereka inilah yang cepat berputus asa bila perniagaan mereka tak berapa menjadi.

Sebaik-baiknya, sebelum memilih bidang perniagaan anda, buatlah sedikit muhasabah diri. Tanyakan diri anda samada bidang itu menimbulkan minat kepada anda. Kalau rasa-rasa tak, jangan pilihnya. Fikir betul-betul sebelum membuat keputusan. Atau lebih baik lagi, cuba imaginasikan bagaimana rutin dan tugas harian anda jika anda mengusahakan bidang tersebut. Kalau rasa-rasa macam best, baharulah mulakan langkah-langkah untuk merealisasikannya. Sebaliknya kalau anda belum menjumpai bidang yang anda minati, teruskan mencari. Jangan bimbang, impian keusahawanan anda tak akan ke mana….

Leave a comment

April 2009
M T W T F S S
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930