USAHAWAN BANYAK AKAL

Anda sentiasa mengejar masa?

Posted on: 04/05/2009

mesh-clock1Kita tak pernah cukup masa. Ada saja hal dan urusan yang harus dilakukan. Lebih-lebih lagi kalau anda mengusahakan perniagaan anda seorang diri. Maklumlah, anda barangkali bos, kerani dan budak pejabat pada masa yang sama. Kadang-kadang timbul pula hal-hal yang memerlukan perhatian segera anda, dengan tidak disangka sangka. Ini boleh mengganggu tugas-tugas yang telah anda tetapkan untuk hari itu. Hakikatnya walau ‘secantik’ mana pun anda aturkan jadual tugasan anda, hampir mustahil untuk memastikan semuanya berjalan seperti yang dirancangkan.

Oleh itu, lebih baik sekiranya anda merancangkan jadual tugasan anda berpandukan kepada matlamat tahunan perniagaan anda. Berikut adalah langkah-langkah yang boleh membantu anda:

  1. Fikirkan apakah pencapaian-pencapaian yang anda perlukan untuk mencapai matlamat-matlamat yang telah anda unjurkan untuk tahun ini? Kalau ianya sudah dibukukan di dalam Rancangan Perniagaan anda, rujuknya semula.
  2. Bahagikan ataupun pecahkan matlamat yang dirancangkan itu kepada tempoh suku-suku tahun. Renungkan, apakah pencapaian-pencapaian yang seharusnya anda perolehi pada setiap suku tahunan, untuk akhirnya mencapai matlamat-matlamat tahunan anda Sekarang, kita sudah pun melangkah ke suku kedua tahun 2009. Sudahkah anda berjaya mencapai matlamat anda untuk suku pertama (Januari – Mac 2009)?
  3. Pecahkan matlamat suku-suku tahunan (perenggan 2) kepada tempoh bulanan dan seterusnya mingguan sehinggakan jadual tugasan yang anda sediakan untuk diri anda itu berdasarkan tempoh masa seminggu. Pada setiap hujung minggu, periksa semula matlamat suku tahun dan bulanan sebelum merancangkan aktiviti minggu hadapan. Berikan keutamaan kepada aktiviti-aktiviti yang akan membawa anda lebih dekat kepada matlamat anda. Pada masa yang sama pastikan jadual anda masih menyediakan masa untuk anda berbuat perkara-perkara yang tidak dirancang. 

Kaedah ini lebih baik kerana ianya memastikan agar aktiviti-aktiviti anda sentiasa berpandukan kepada matlamat asal tahunan anda. Ianya juga memberikan anda kelonggaran untuk menangani perkara-perkara yang timbul dengan tidak disangka atau secara tiba-tiba. Cubalah…

Leave a comment

April 2009
M T W T F S S
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930