USAHAWAN BANYAK AKAL

Kalau kurang menarik, kuranglah yang membeli

Posted on: 06/08/2009

Bolehkah anda menghadiri satu sesi temuduga dengan memakai baju pagoda, kain pelekat dan selipar jepun? Sudah tentulah tidak! Belum pun sempat anda membuka mulut, anda sudahpun gagal di mata panel temuduga. Tak kiralah walau sehebat manapun kebolehan anda, atau setinggi manapun kelayakkan akademik anda. Kesudahannya tetap sama. Hakikatnya, keterampilan diri memberikan ‘first impression’ kepada orang lain mengenai diri anda. Walaupun ianya tidak melambangkan diri anda dengan sepenuhnya, ianya masih mempengaruhi pandangan orang lain terhadap anda.sarongs.3

Begitulah juga dengan produk anda. Keterampilan produk anda adalah amat penting untuk meyakinkan para pelanggan untuk mencubanya. Anda perlu beringat bahawa bukan anda seorang yang menghasilkan produk sepertinya. Malah kini, terdapat berpuluhan jenis produk dalam mana-mana kategori sekalipun. Dalam pada itu, anda terpaksa bersaing dengan jenama-jenama yang terkenal yang sudahpun serasi dengan para pelanggan. Ya, barangkali produk anda ada banyak kelebihannya. Walaubagaimanapun, para pelanggan tidak akan dapat menikmati ‘kelebihan-kelebihan itu selagi mereka tidak membelinya.

Berikut adalah 2 faktor yang memainkan peranan dalam keterampilan produk anda:

1. Rekabentuk

Kebanyakkan produk dijual dalam bekasnya (‘container’) yang tersendiri. Tak kiralah samada botol kaca atau plastik, ataupun kotak. Dan kadang-kadang kedua-duanya sekali. Cuba bandingkannya dengan produk-produk persaingan anda. Bagaimana keterampilannya? Lebih menarik, sama taraf ataupun kurang menarik? Bolehkah anda mencari alternatif yang lebih menarik?

2. Pembalut (Labelling)

Bagaimana pula labelling yang anda gunakan? Masih ada beberapa usahawan yang menggunakan label yang ditaip (dengan mesin taip) dan difotostat di atas kertas-kertas yang berwarna. Ini tidak memadai jika anda mengharapkan lebih ramai pelanggan untuk mencuba produk anda. Berbelanjalah sedikit untuk mendapatkan khidmat rekabentuk supaya label anda kelihatan lebih menarik. Pulangannya bersifat jangka panjang, insya allah.

Selagi anda tidak menghiraukan keterampilan produk anda, selagi itulah anda menyekat potensi produk anda untuk berjaya di pasaran. Seperti contoh ‘berkain pelikat ke temuduga’ di atas.

Leave a comment

June 2009
M T W T F S S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930