USAHAWAN BANYAK AKAL

Adakah iklan anda berkesan?

Posted on: 06/19/2009

Apakah sebenarnya faktor-faktor yang menentukan keberkesanan sesebuah iklan? Ramai yang menyangka sesebuah iklan itu berkesan sekiranya ianya menyentuh perasaan ataupun berunsur lawak jenaka. Ada pula yang berpendapat bahawa persona seseorang artis (yang popular) boleh menjayakan sesebuah iklan. Jadi bagaimanakah dapat anda tentukan samada iklan anda berkesan, atau sebaliknya?faqs_billboard

Selaku seorang usahawan, anda hanya boleh menganggap sesebuah iklan itu berkesan, sekiranya ianya mencapai matlamat asal anda mengeluarkan iklan tersebut. Maksudnya, tujuan kenapa anda ingin mengiklan – samada untuk memperkenalkan produk anda atau melariskannya dan sebagainya. Apa gunanya jika orang ramai tersentuh melihat iklan anda jika produk anda tidak dibeli mereka? Lagipun, bukankah itu tujuan sebenar anda mengiklan untuk mendapatkan pulangan?

Berikut adalah 3 langkah yang boleh membantu dalam memastikan iklan anda berkesan:

1. Kumpulan sasaran

Kenalpasti kumpulan masyarakat yang  ingin anda sasarkan melalui iklan anda terlebih dahulu. Kemudian, dapatkan sebeberapa banyak maklumat yang boleh yang berkenaan dengan kumpulan tersebut. Terutamanya berkenaan motivasi mereka untuk membeli produk anda.

2.Format

Apakah format yang terbaik untuk mencapai kumpulan sasaran yang telah dikenalpasti? Adakah ianya berbentuk media massa seperti TV, radio dan akhbar? Ataupun media setempat seperti papan tanda dan billboard? Kalau tidak pun, format pemasaran terus seperti email, broshur dan sebagainya.

3. Nada penyampaian

Apakah ‘nada’ penyampaian iklan yang sesuai dengan citarasa kumpulan sasaran? Adakah ianya lebih sesuai berbentuk informatif (banyak teks) atau visual (banyak gambar, kurang teks). Ini penting kerana nada yang sesuai akan memastikan agar lebih ramai anggota kumpulan sasaran tersebut akan mengamati iklan tersebut.

Walauapapun, rancang baik-baik dahulu aktiviti pengiklanan anda. Biarlah wang anda belanjakan untuknya,mendatangkan pulangan yang diharapkan.

Leave a comment

June 2009
M T W T F S S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930